Cari obat supplement disini

Rasa mual dan pening? Cara merawat simptom

 


Pening dan loya sering muncul bersama. Mereka adalah gejala khas dari beberapa keadaan, termasuk sakit kepala migrain, sakit perut, dan jangkitan lain. Jarang sekali, mereka boleh menjadi gejala penyakit yang lebih serius, seperti tumor otak.


Sebilangan orang bimbang bahawa gejala ini bermaksud mereka mempunyai barah atau tumor otak, tetapi ini bukan gejala khas penyakit ini.


Biasanya, pening dan loya menunjukkan masalah yang jauh lebih serius, seperti jangkitan telinga dalam.


Artikel ini mengkaji sebab-sebab mual dan pening dan mengesyorkan bila perlu berjumpa doktor.


Punca mual dan pening


Banyak faktor atau keadaan yang berlainan boleh menyebabkan rasa mual dan pening.


Sakit kepala

Tidak semua sakit kepala menyebabkan sakit kepala sahaja. Dengan beberapa jenis sakit kepala, mual dan pening mungkin merupakan gejala yang paling ketara.


Sakit kepala migrain adalah sakit kepala neurologi yang boleh menyebabkan masalah penglihatan, pening, sensasi yang tidak biasa, dan muntah, dengan atau tanpa sakit kepala.


Sebilangan orang juga merasa pening dan mual dengan sakit kepala jenis lain, terutamanya jika rasa sakitnya sangat sengit.


Ramai orang yang mengalami sakit kepala migrain juga mengalami kesakitan kronik. Beberapa migrain berkembang sebagai tindak balas kepada pencetus tertentu, seperti tekanan atau kafein.


Dadah dan alkohol

Mabuk atau tinggi boleh menyebabkan pening atau loya. Oleh kerana badan berfungsi menyingkirkan toksin, seperti alkohol, seseorang mungkin muntah.


Beberapa ubat yang diresepkan juga boleh menyebabkan pening dan muntah, terutamanya apabila mempengaruhi fungsi otak.


Orang yang menyedari gejala ini setelah memulakan ubat baru harus memberitahu doktor. Beberapa ubat yang paling biasa yang boleh menyebabkan pening dan loya termasuk:


antidepresan

ubat antikulat

ubat anti-sawan

ubat tekanan darah

ubat antipsikotik

sebilangan antibiotik

Mabuk

Penyakit bergerak boleh berlaku apabila tubuh merasakan pergerakan yang tidak biasa. Ini mungkin berlaku ketika seseorang tidak bergerak tetapi lebih mungkin berlaku ketika seseorang berada di dalam kenderaan yang bergerak, seperti kereta, kapal, atau kapal terbang.


Penyakit bergerak boleh menyebabkan mual, sakit kepala, dan pening. Sebilangan orang mengalami gejala lain, seperti menguap, mengantuk, atau berpeluh.


Ia biasanya menjadi lebih baik apabila seseorang keluar dari kenderaan yang bergerak.


Apabila seseorang yang tidak berada dalam kenderaan bergerak mengalami masalah pergerakan, sesuatu biasanya menimbulkan sensasi, seperti menonton orang lain bergerak, permainan video, atau video dengan pergerakan.


Penyakit bergerak tidak berbahaya.


Penyakit perut

Virus perut atau jangkitan bakteria boleh menyebabkan mual dan muntah. Sebilangan orang yang mengalami jangkitan perut juga merasa pening atau menjadi pening kerana dehidrasi.


Salah satu penyebab penyakit perut yang paling biasa adalah norovirus. Jangkitan yang sangat menular ini menyebabkan muntah dan loya yang boleh berlangsung selama sehari atau lebih lama. Sebilangan orang juga mengalami demam, sakit kepala, atau sakit otot.


Jangkitan bakteria, selalunya dari makanan, juga boleh menyebabkan penyakit perut.


Bakteria Salmonella dan Escherichia coli adalah dua penyebab yang paling biasa.


Walaupun kebanyakan jangkitan seperti itu hilang sendiri, penyakit ini boleh menyebabkan dehidrasi berbahaya pada anak kecil, orang tua, dan orang dengan keadaan perubatan yang mendasari.


Jangkitan lain

Banyak jangkitan lain, mulai dari ringan hingga mengancam nyawa, boleh menyebabkan mual dan pening.


Dalam kebanyakan kes, seseorang juga akan demam. Beberapa jangkitan yang mungkin menyebabkan mual dan pening termasuk:


herpes zoster oticus, varian herpes yang jarang berlaku yang menjangkiti telinga

sebarang jangkitan telinga, terutamanya telinga dalam

jangkitan pada mata yang mempengaruhi penglihatan, kerana ini boleh menyebabkan seseorang merasa pening

Sebarang jangkitan yang tidak dapat dirawat boleh merebak ke kawasan tubuh yang lain, menyebabkan keadaan yang disebut sepsis. Sepsis boleh menyebabkan pening dan mual, tetapi ini adalah keadaan yang mengancam nyawa, dan orang memerlukan rawatan perubatan segera.


Kekeringan

Kadang kala dehidrasi boleh membuat seseorang merasa pening.


Dehidrasi agak biasa selepas episod muntah, jadi orang yang mengalami dehidrasi mungkin sudah merasa mual.


Minum banyak cecair boleh mengurangkan rasa pening. Orang yang tidak dapat menahan apa-apa harus berjumpa doktor.


Keresahan

Kegelisahan lebih daripada sekadar sensasi psikologi. Ia juga boleh menyebabkan gejala fizikal.


Sebilangan orang mengalami pening dan loya akibat kegelisahan. Gejala orang mungkin bertambah buruk jika pening dan loya menyebabkan lebih banyak kebimbangan dan kegelisahan.


Kebimbangan adalah penyebab pening dan loya yang paling mungkin berlaku sekiranya gejala seseorang bertambah buruk ketika mereka merasa tertekan atau terharu atau setelah serangan panik.


Kehamilan

Mual pagi adalah salah satu gejala kehamilan awal yang paling biasa.


Ia boleh menyebabkan rasa mual dan kadang-kadang pening dan muntah.


Mual di pagi hari boleh menjadi sangat tidak menyenangkan tetapi tidak berbahaya melainkan jika seseorang tidak dapat menyimpan makanan dan menjadi kering.


Orang yang merasa pening dan tidak dapat berhenti muntah harus segera berjumpa doktor.

No comments