Cari obat supplement disini

Penyakit kehilangan pendegaran telinga kita (Tinnitus)




Tinnitus adalah gejala pelbagai isu-isu kesihatan asas. Ia juga adalah satu keadaan yang sering wujud comorbidly (serentak, pada masa yang sama) dengan maladies kesihatan yang lain. Di bawah adalah senarai isu-isu kesihatan yang paling sering dikaitkan dengan tinnitus, dan yang paling sering dilaporkan sebagai keadaan comorbid oleh pesakit tinnitus.

Hubungan sebab akibat antara tinnitus dan setiap keadaan comorbid adalah berubah-ubah dan kompleks. Dalam keadaan tertentu keadaan comorbid itu sendiri punca utama tinnitus. Ini sudah pasti benar dengan kehilangan pendengaran dan Penyakit Meniere, di mana tinnitus adalah salah satu daripada beberapa gejala yang disebabkan oleh gangguan induk. Dalam sesetengah keadaan tinnitus boleh memburukkan lagi keadaan comorbid, seperti halnya dengan hyperacusis. Dan, dalam keadaan lain, tinnitus dan keadaan comorbid yang telah berkongsi sebab dan akibat. Ini nampaknya menjadi kes dengan isu-isu kesihatan tingkah laku, yang boleh menjadi produk tinnitus membebankan, tetapi turut merupakan punca ia.

Keadaan kesihatan yang berikut sering dikaitkan dengan tinnitus:

Hilang pendengaran

Kehilangan pendengaran adalah pemangkin utama untuk gejala tinnitus; ia adalah perkara biasa bagi pesakit untuk mengalami kedua-dua keadaan serentak. Prevalens kehilangan pendengaran comorbid dan tinnitus turun naik secara meluas. Salah satu projek penyelidikan besar menyatakan bahawa 56% daripada semua pesakit tinnitus melaporkan beberapa kehilangan pendengaran. Dalam kaji selidik 2014 keahlian ATA ini, 39% daripada responden berkata mereka mengalami kehilangan pendengaran. Walau bagaimanapun, ramai penyelidik dan doktor percaya bahawa tinnitus subjektif tidak boleh wujud tanpa beberapa kerugian sebelum pendengaran - walaupun kerugian itu tidak dapat dibezakan oleh pesakit. Jika benar, kelaziman yang dilaporkan kehilangan pendengaran dan tinnitus sempena teruk dilaporkan dengan tepat.

Penyakit Meniere

Kadang-kadang dipanggil hydrops endolymphatic, Penyakit Meniere adalah gangguan vestibular dalam telinga dalam yang boleh menjejaskan pendengaran dan keseimbangan. Pesakit yang sering serangan pengalaman Meniere gayat sederhana hingga teruk, bersama-sama dengan tinnitus sekali-sekala. Adalah dianggarkan bahawa kira-kira 0,02% daripada penduduk AS yang (615,000 individu) mempunyai Ménière's.1 3% daripada keahlian ATA dilaporkan didiagnos dengan masalah itu.

hyperacusis

Hyperacusis adalah tidak normal, kepekaan melampau kepada bunyi, termasuk bunyi alam sekitar biasa dibentangkan pada kelantangan biasa. Pesakit mengalami kesakitan fizikal pengalaman hyperacusis (bertentangan dengan kegusaran emosi) apabila terdedah kepada bunyi. Anggaran untuk kelaziman pelbagai hyperacusis 7,7-15% daripada penduduk. 12% ahli ATA melaporkan mempunyai tanda-tanda hyperacusis.

Misophonia

Juga dikenali sebagai sensitiviti bunyi terpilih, misophonia adalah reaksi emosi negatif yang tidak normal kepada bunyi tertentu. Pesakit dengan misophonia berasa marah yang melampau, jijik, atau takut terhadap pilih bunyi. Mereka sering mungkin mempunyai reaksi sama dengan rangsangan visual tertentu. Prevalens misophonia pada tahap penduduk tidak diketahui, tetapi ia dianggarkan bahawa 4-5% daripada pesakit tinnitus mengalami beberapa bentuk keadaan. Kurang daripada 1% daripada ATA ahli sendiri dikenal pasti mempunyai misophonia.

Phonophobia

Phonophobia adalah tindak balas emosi yang takut khusus untuk bunyi yang kuat. Prevalens phonophobia, di dalam penduduk umum dan penduduk tinnitus, tidak diketahui.

Kemurungan dan Kebimbangan

isu-isu psikiatri boleh menjadi faktor yang menyumbang kepada membebankan tinnitus dan akibat daripada tinnitus membebankan. gejala tinnitus sering menjana perasaan putus asa dan kebimbangan bagi kebanyakan pesakit. Anggaran semasa menunjukkan bahawa 48-78% daripada pesakit dengan tinnitus yang teruk juga mengalami kemurungan, kebimbangan atau beberapa gangguan tingkah laku lain. 13% daripada keahlian ATA diri dikenal pasti sebagai didiagnos dengan masalah kesihatan mental. Pada masa yang sama, yang sedia ada keadaan sifat boleh membuat ia lebih berkemungkinan bahawa pesakit akan mengalami tinnitus sebagai syarat membebankan. Sebagai contoh, satu kajian penduduk yang besar menegaskan bahawa orang-orang dengan gangguan keresahan umum hampir 7 kali lebih berkemungkinan untuk mengalami kronik, tinnitus membebankan.

Syarat Vestibular lain

Sistem vestibular, yang menguruskan kira-kira dan orientasi ruang, berkait rapat dengan sistem pendengaran, yang mengawal fungsi pendengaran. Beberapa struktur dalam telinga dalam memainkan peranan penting dalam kedua-dua sistem deria. Oleh itu, kerosakan pada satu sistem (seperti yang dibuktikan oleh tinnitus) sering dicerminkan oleh keadaan vestibular berhubung kait.

Saya mengesyorkan cuba dengar atau download bunyian ini di web ini  sebagai perobatan telinga anda

No comments