Cari obat supplement disini

Apa itu Migrain?




1.Apa itu Migrain?

migrain ialah sakit kepala dengan berdenyut sakit yang biasanya lebih teruk pada sebelah kepala. Kesakitan sering teruk yang cukup untuk menjejaskan aktiviti harian dan boleh lepas dari empat jam untuk tiga hari jika tidak dirawat. Lebih daripada satu dalam 10 rakyat Amerika, termasuk satu di 6 wanita, mempunyai migrain, tetapi ramai telah diberitahu tersilap bahawa mereka mempunyai sinus atau ketegangan sakit kepala. Makanan, tekanan, dan hormon boleh menjadi pencetus migrain.


2.Gejala migrain

sakit berdenyut biasanya berlaku pada sebelah berhampiran dengan kuil-kuil, dahi, dan mata. Migrain boleh membuat anda sangat sensitif kepada cahaya, bunyi, atau melakukan senaman ringan, seperti mendaki tangga. Ramai orang mempunyai masalah loya, muntah-muntah, atau penglihatan. Kesakitan boleh melumpuhkan, memaksa orang untuk terlepas kerja atau aktiviti-aktiviti lain.



3.Migrain Dengan Aura

Kira-kira 20% daripada orang yang mengalami migrain akan mempunyai aura 20 minit hingga satu jam sebelum kesakitan. Mereka melihat lampu berkelip, garisan berombak, atau titik, atau mereka mungkin mempunyai penglihatan kabur atau bintik buta. Ini dipanggil "migrain klasik."



4.Tanda-tanda migrain Amaran

Sesetengah orang mungkin mempunyai perubahan dalam mood sebelum migrain bermula. Mereka boleh menjadi lebih yg dpt dirangsang atau cepat marah atau tertekan. Lain-lain boleh mengesan sensasi, seperti bau lucu atau rasa. Mereka mungkin berasa lebih letih, menguap kerap, atau ketegangan pengalaman otot. Lebih kurang 1 dalam 4 orang mengalami fasa prodrome ini, yang boleh berlaku seawal 24 jam sebelum sakit kepala.



5.Apa yang menyebabkan seorang Migrain?

Punca sebenar migrain masih tidak difahami dengan baik, tetapi masalah itu dianggap sebagai neurologi (berkaitan dengan sistem saraf). Adalah dipercayai bahawa bahan kimia otak, saluran darah dan saraf otak yang terlibat.



6.Lain lain punca migrain: Berkelip Lampu

Migrain boleh dicetuskan oleh beberapa sebab tertentu, seperti lampu kelipan. Ini boleh menjadi satu gambaran dari salji atau air atau dari mentol kalimantang atau skrin televisyen atau filem. Memakai cermin mata hitam polarisasi luar dan menggunakan cahaya spektrum lampu neon dalam boleh membantu.



7. Kemurungan dan Tekanan

Tekanan emosi adalah pencetus biasa migrain. Walaupun ia adalah mustahil untuk mengelakkan tekanan, senaman boleh membantu anda menampung. Tarik nafas dan menghembus nafas perlahan-lahan, membiarkan udara mengisi anda dan kemudian mengempiskan seperti belon. Sesetengah orang mendapati bahawa memikirkan adegan damai atau mendengar muzik kegemaran boleh membantu.



8.Minum kopi

Kekurangan makanan atau tidur Adalah penting bagi orang-orang yang terdedah kepada migrain mempunyai pola tetap makan dan tidur. Gula darah yang rendah daripada melangkau waktu makan boleh mencetuskan migrain. Makan terlalu banyak gula juga boleh menyebabkan kenaikan, maka "crash" gula dalam darah. Minum air sepanjang hari untuk mengelakkan dehidrasi dan tidur sekurang-kurangnya enam hingga lapan jam setiap malam



9.hormon Perubahan

Bagi kebanyakan wanita, migrain terikat kepada kitaran haid mereka, yang berlaku sama ada beberapa hari sebelum atau semasa tempoh mereka, apabila paras estrogen menurun. Sesetengah wanita boleh mendapat manfaat daripada anti-radang ubat sebelum sakit kepala mereka memulakan, atau kawalan kelahiran hormon seperti pil, patch, atau cincin. Orang lain mungkin tidak mempunyai manfaat atau lebih teruk lagi migrain dengan kawalan kelahiran hormon.



10.Sakit kepala hubungkait terhadap makanan

penghidap migrain sering melaporkan bahawa makanan tertentu mencetuskan sakit kepala mereka. penyebab biasa termasuk MSG, wain merah, keju, coklat, kicap, dan daging yang diproses. Walau bagaimanapun, kajian saintifik telah tidak disahkan apa-apa makanan tertentu sebagai migrain



No comments