Cari obat supplement disini

Demensia sering diabaikan sebagai penyebab kematian



 Baru-baru ini, demensia sebagai penyebab kematian secara signifikan dilaporkan pada sijil kematian.


Walaupun hanya 5% sijil kematian menyenaraikan demensia sebagai penyebab kematian, satu kajian baru dari Boston University School of Public Health (BUSPH) menganggarkan bahawa perakaunan yang lebih tepat hampir tiga kali ganda daripada peratusan itu.


Kajian itu menyebut kekurangan ujian rutin dalam perawatan primer dan stigma yang melekat pada keadaan sebagai faktor yang menyebabkan demensia diakui sebagai penyebab kematian.


Pengarang kajian utama Andrew Stokes dari BUSPH mengatakan, "Memahami apa yang orang mati sangat penting untuk menetapkan keutamaan dan peruntukan sumber." Dari kajian itu, dia mengatakan, "Hasil kami menunjukkan bahawa beban kematian demensia mungkin lebih besar daripada yang diakui, menyoroti pentingnya memperluas pencegahan dan perawatan demensia."


Kajian terbaru muncul dalam JAMA Neurology.


Analisis data

Kajian Kesihatan dan Persaraan memberikan data untuk penyelidikan baru. Data perwakilan secara nasional dikumpulkan dari orang dewasa di Amerika Syarikat yang berumur 70-99 tahun ketika mereka berpindah ke rumah jagaan.


Dalam kohort 7,342 individu, wanita mewakili 60.3% sampel. Data untuk individu ini pada awalnya dikumpulkan pada tahun 2000, dan sekali lagi pada tahun 2009 untuk menentukan peserta mana yang telah meninggal dunia.


Pengarang kajian baru itu menganalisis data dari November 2018 hingga Mei 2020, melihat hubungan antara demensia dan kematian. Berbagai faktor yang berpotensi mempengaruhi juga dipertimbangkan, termasuk di mana orang tinggal, keadaan kesihatan lain, usia, jantina, bangsa, etnik, dan tingkat pendidikan.


Bagaimana demensia diabaikan

Kajian itu mencatatkan bahawa pada tahun 2019, dianggarkan 5.6 juta orang dewasa berusia lebih dari 65 tahun di A.S. hidup dengan penyakit Alzheimer dan demensia yang berkaitan (ADRD).


Walaupun penyakit Alzheimer bertanggungjawab untuk 80% kes demensia A.S., demensia vaskular menyumbang 10% lagi. Demensia bercampur menggambarkan gabungan demensia Alzheimer dan vaskular - kira-kira separuh daripada mereka yang menghidap penyakit Alzheimer juga mengalami demensia vaskular.


Di samping itu, 18.8% orang 65 dan lebih tua di A.S. mengalami gangguan kognitif tanpa demensia, sementara sekitar satu pertiga akan mengalami ADRD dalam masa 5 tahun. Kejadian ADRD dan CIND meningkat seiring bertambahnya usia.


ADRD meningkatkan risiko kematian dengan faktor 2. Penyelidik menganggarkan bahawa jika semua bentuk demensia ditambahkan bersama, itu akan menjadi penyebab kematian ketiga yang utama. Pada masa ini di A.S., hanya penyakit Alzheimer yang digunakan untuk menilai kematian akibat demensia, dan peringkat keenam. Pada tahun 2017, demensia Alzheimer, demensia vaskular, demensia yang tidak ditentukan, dan penyakit lain yang tidak diklasifikasikan pada sistem saraf disenaraikan sebagai penyebab kematian pada 261,964 sijil kematian.


Penulis kajian memetik penyelidikan tambahan yang mendedahkan kematian akibat penurunan kesihatan yang disebabkan oleh demensia sering dikaitkan hanya dengan penyebab langsungnya, seperti radang paru-paru, penyakit kardiovaskular, atau sepsis.


Kajian ini menyenaraikan beberapa sebab mengapa profesional penjagaan kesihatan mengabaikan demensia sebagai penyebab kematian:


Individu dengan demensia mungkin mempunyai komorbiditi yang menutupi demensia sebagai penyebab utama.

Kerosakan kognitif mungkin menyukarkan seseorang untuk melaporkan gejala yang akan mengakibatkan diagnosis demensia.

Stigma yang melekat pada demensia boleh mengganggu diagnosisnya.

Perakuan perubatan yang menyenaraikan pun

No comments