Cari obat supplement disini

Makanan fiber berkhasiat yang anda perlu tahu



Banyak kategori pemakanan yang cenderung untuk mendapatkan kontroversi, tetapi serat biasanya tidak disalah erti . Bukti saintifik pengambilan serat untuk pelbagai manfaat kesihatan, termasuk buasir sembelit, merawat dan mencegah, dan  mengurangkan paras kolesterol darah, yang melindungi terhadap beberapa bentuk kanser; dan kenyang yang semakin meningkat untuk membantu mengawal berat badan.

Terdapat beberapa manfaat kesihatan untuk serat. Manfaat yang paling menjanjikan yang menerima perhatian yang lebih adalah peranan serat dalam kesihatan imun. Kita tahu bahawa penyakit kardiovaskular, kencing manis, dan obesiti telah mendasari proses radang. Serat boleh memainkan peranan untuk memodulasi sistem imun dan oleh itu menghasilkan penurunan risiko penyakit kardiovaskular, kencing manis, kanser, dan obesiti. Terdapat indah, kerja menarik berlaku di kawasan ini sekarang, kata A. Roger Clemens, DrPH, CNS, FACN FIFT, seorang profesor dalam program sains pengawalseliaan di Sekolah Farmasi di University of Southern California dan seorang jurucakap sukarelawan saintifik Institut Technologist Makanan dengan lebih daripada 30 tahun pengalaman dalam bidang kesihatan.





Pengguna dalam manfaat kesihatan serat. Pada tahun 2007 Makanan Antarabangsa Maklumat Majlis kaji selidik, 86% daripada pengguna berkaitan serat dengan sistem penghadaman yang sihat dan 73% bijirin dikaitkan dengan pencegahan penyakit jantung. Terdapat kepentingan pengguna dalam serat, tetapi cabaran sebenar semakin mereka untuk mematuhi. Orang mengadu banyak tentang angin. Bagi kebanyakan orang, kesusahan gastrik kerap akan pergi, ke doctor. Institut Perubatan mengesyorkan pengambilan serat untuk orang dewasa yang berumur 50 tahun dan lebih muda 38 gram bagi lelaki dan 25 gram untuk wanita, untuk lelaki dan wanita yang lebih tua daripada 50, pengambilan 30 dan 21 gram, masing-masing. Tetapi rakyat Amerika jatuh serius pada matlamat yang disyorkan, dengan pengambilan purata kira-kira 15 gram sehari.
Banyak makanan tumbuhan keseluruhannya adalah kaya dalam pelbagai jenis serat pemakanan, seperti serat pektin, gusi, lendir, selulosa, hemiselulosa, lignin, dan larut. Pengambilan pelbagai gentian dicadangkan untuk mendapatkan manfaat maksimum daripada diet yang tinggi serat.

1 comment:

  1. marilah makan makanan yang seimbang untuk menjamin badan yang sihat dan cergas :) nice entry untuk kesihatan sejagat..

    ReplyDelete