Cari obat supplement disini

Makanan yang berzat mencuci colon perut anda





Vitamin K mempunyai fungsi untuk membantu proses pertumbuhan tulang, terutama untuk bayi, kanak-kanak dan remaja. Selain vitamin ini juga boleh mempercepatkan proses pembekuan darah dalam kes kecederaan di badan dan berdarah. Supaya apabila kita terdedah kepada kecederaan dan aliran pesat darah tidak beku, ia sering digunakan sebagai tanda apabila kita kekurangan vitamin K. Dan jika pendarahan sering boleh berlaku kerana sebab yang lain, iaitu kekurangan darah atau anemia.

Lain-lain faedah vitamin K adalah untuk merawat kanser. Beberapa hasil penyelidikan kesihatan menunjukkan, apabila dos vitamin K digunakan lebih daripada yang diperlukan oleh badan, akan membawa kepada kesan-kesan lain yang proses penyembuhan beberapa jenis kanser boleh menjadi lebih cepat.



Vitamin K adalah penting dalam pembekuan darah dan juga memainkan peranan penting dalam proses pembentukan tulang dengan kalsium dan vitamin D. Kekurangan Vitamin K boleh menyebabkan gangguan pembekuan darah yang menyebabkan pendarahan yang sukar untuk membeku. Bayi yang baru lahir adalah sangat mudah terdedah kepada pendarahan kerana sistem pencernaan bayi yang baru lahir adalah steril dan tidak mengandungi bakteria yang boleh mensintesis vitamin K, manakala susu ibu mengandungi hanya sejumlah kecil vitamin K. Oleh itu , bayi diberi vitamin K ketika lahir untuk mencegah kekurangan vitamin K.

Vitamin K juga dikenali sebagai pembekuan. Ini vitamin termasuk vitamin larut dalam lemak. Satu dos harian vitamin K ialah 2 mcg setiap 1 kg berat badan. Gejala kekurangan vitamin K adalah pembekuan darah yang tidak normal . Kekurangan vitamin jarang berlaku pada orang dewasa, tetapi ia sering berlaku pada bayi baru lahir . Gejala vitamin C yang berlebihan boleh berlaku, seperti loya , muntah, anemia, cirit-birit, dan ruam kulit. Di bawah adalah beberapa faedah K vitamin untuk kesihatan manusia.

Pembekuan darah : Seperti yang kita sudah tahu bahawa fungsi untuk membantu pembekuan darah. Jika vitamin K tidak dipenuhi maka proses akan terganggu pembekuan darah. Secara logiknya , jika luka pisau kerana saiz kecil luka boleh sembuh dalam tempoh 1 hari (pemulihan penuh), pada orang yang kekurangan vitamin K dalam badan akan mempunyai lebih daripada 1 hari kepada ( sembuh total) .

Pertumbuhan tulang dan mencegah osteoporosis: Kajian-kajian lain juga telah membuktikan bahawa sebagai tambahan kepada kencing manis, vitamin K juga boleh meningkatkan ketumpatan tulang untuk membentuk struktur rangka yang kuat badan. Terutamanya di kalangan wanita , vitamin K juga boleh mengurangkan risiko osteoporosis. Dalam tulang, vitamin K akan membantu sebatian osteocalcin yang memainkan peranan dalam penyerapan mineral untuk membentuk struktur tulang yang kuat . Osteoklasin sendiri dihasilkan oleh osteoblas , pengumpulan sel tulang - membentuk.


No comments