Cari obat supplement disini

Amaran HSA terhadap dua produk penurunan berat badan yang menyalahi undang-undang kesihatan





SINGAPURA - Lembaga Sains Kesihatan (HSA) adalah menyedarkan orang ramai tentang dua produk penurunan berat badan yang menyalahi undang-undang. Dua orang yang mengambil produk mengalami halusinasi dan kegagalan buah pinggang akut, kata satu kenyataan pada pagi Rabu.

Salah satu produk, Nutri Drops Grapefruit Diet, telah dilabel sebagai mengandungi bahan-bahan semula jadi. Tetapi ujian HSA mendapati bahawa ia mengandungi "kuat, bahan-bahan kimia yang tidak diisytiharkan" seperti ubat penurunan berat badan sibutramine. Sibutramine telah diharamkan di Singapura sejak 2010 kerana kebimbangan keselamatan yang serius tentang kesannya terhadap jantung dan sistem peredaran darah. Kesan yang mungkin mereka termasuk tekanan darah tinggi dan serangan jantung. Produk ini juga terkandung fenolftalein, yang boleh menyebabkan ruam, kram perut, sakit tulang, kesukaran bernafas dan buah pinggang gangguan.

Nutrex Penyelidikan Adipodex, dipasarkan dalam talian sebagai diet tambahan, telah dilabel sebagai mengandungi yohimbine, ramuan jamu kuat yang tidak dibenarkan dalam makanan tambahan yang dijual di Singapura, dan hanya untuk kegunaan "di bawah penyeliaan perubatan yang ketat".Kami melihat kembali lebih banyak kes pil haram dari The Straits Times arkib:

No comments