Cari obat supplement disini

Sebanyak mana Badan Anda perlukan Air?






Soalan: Berapa Banyak Badan anda perlukan Air. Pernahkah anda terfikir berapa banyak badan anda adalah air? Peratusan air berbeza-beza mengikut umur dan jantina anda. Di sini kita melihat berapa banyak air yang ada di dalam tubuh anda.

jawapan: Jumlah air di dalam tubuh manusia adalah di antara 50-75%. Tubuh manusia dewasa purata adalah 50-65% air, dengan purata sekitar 57-60%. Peratusan air pada bayi adalah lebih tinggi, biasanya



Komposisi badan berbeza-beza mengikut jantina dan tahap kecergasan, kerana tisu lemak mengandungi air kurang daripada tisu tanpa lemak. Purata lelaki dewasa adalah kira-kira 60% air. Purata wanita dewasa adalah kira-kira 55% air kerana wanita secara semula jadi mempunyai lebih banyak tisu lemak berbanding lelaki. Lelaki dan wanita yang berlebihan berat badan mempunyai lebih banyak air, sebagai satu peratus, daripada rakan-rakan mereka yang lebih ramping.

Dan peratus air bergantung kepada tahap penghidratan anda. Setiap orang akan merasa dahaga apabila mereka telah kerugian kira-kira 2-3% daripada air dalam tubuh mereka. Prestasi mental dan koordinasi fizikal mula menjadi terjejas sebelum dahaga bermula dalam, biasanya sekitar 1% dehidrasi.

Walaupun air cecair adalah molekul yang paling banyak di dalam badan, air tambahan didapati dalam sebatian terhidrat. Kira-kira 30-40% daripada berat badan manusia adalah rangkaan, tetapi apabila air yang terikat dikeluarkan, sama ada dengan kekeringan kimia atau haba, separuh berat akan hilang.

No comments