Cari obat supplement disini

Manfaat telur untuk kesihatan




1. Kesihatan mata

Kandungan karotenoid yang terdapat dalam kuning telur, terutamanya karotenoid lutein danzeaxanthin, sangat bermanfaat untuk kesihatan mata. Menurut para penyelidik, Karotenoid adalah pigmen yang memberikan warna kuning kepada kuning telur, boleh mengurangkan risiko yang berkaitan dengan usia penyakit degenerasi dan katarak. Bahan ini bertindak sebagai antioksidan untuk mata, melawan radikal bebas yang boleh merosakkan beberapa bahagian retina yang boleh menjejaskan keupayaan mata untuk memberi tumpuan.


2. Membantu Perkembangan Otak

Kuning telur adalah salah satu sumber vitamin dan choline B-kompleks yang dikenali untuk membantu fungsi sistem saraf. Choline juga membantu perkembangan otak pada janin jika diambil oleh wanita hamil.


3. Perasaan akan sentiasa ceria

Selain baik untuk perkembangan otak janin, choline juga boleh mencetuskan rasa kebahagiaan. Kerana Choline boleh berubah menjadi bahan yang membantu pengeluaran hormon gembira seperti serotonin, dopamin dan norephinephrine.


4. Mengekalkan Berat badan yang Tetap

Telur adalah sumber terbaik protein yang mengandungi semua asid amino yang penting untuk tubuh manusia. Mereka membantu mengawal kadar di mana badan menyerap kalori. Apabila telur digunakan untuk menguruskan berat badan anda, anda perlu memilih makanan yang memberikan jumlah maksimum nutrien dengan serendah jumlah kalori. Telur adalah nilai yang besar pemakanan bagi mereka yang cuba mengurangkan berat badan dan mengekalkan berat badan yang sihat.


5. jantung yang sihat (jantung) dan mencegah Kanser

Telur mentah kaya dengan antioksida memainkan peranan dalam memelihara kesihatan jantung. Dalam kedua-dua telur mentah, kandungan dua kali lebih antioksidan yang lebih tinggi daripada satu epal. Telur juga boleh mencegah kanser payudara di kalangan wanita. Dalam satu kajian yang mendapati bahawa wanita yang makan telur kira-kira 6 telur seminggu, ia boleh mengurangkan risiko kanser payudara sebanyak 44%.


6. Melegakan paru paru

Dalam beberapa kes, telur mentah makan juga merupakan penawar mujarab gangguan paru-paru, terutamanya dengan emfisema.


7. Mengekalkan Stamina 

Telur mentah dimakan bukan sahaja mengekalkan keseimbangan hormon, mempercepatkan metabolisme dan memudahkan sistem peredaran, tetapi juga mengekalkan stamina dan kesihatan badan secara keseluruhan.


8. Kulit yang sihat dan menghapuskan jerawat

Ia ternyata bahawa telur juga boleh digunakan untuk menghilangkan jerawat. Caranya adalah dengan memfacialkan putih telur di muka dengan jerawat, ia membolehkan untuk merawat jerawat yang meradang dan menjadikan kulit lebih lembut dan lebih kukuh.


9. rambut dan Kuku yang sihat

  
Dengan menggunakan telur pada kulit kepala dan biarkan selama 30 minit, kemudian bilas dengan air bersih dan basuh sehingga seluruh telur hilang. Ia dapat mengatasi kulit kepala kelemumur. Selain menghilangkan kelemumur, telur juga membantu kesihatan rambut dan kuku dari dalam badan, kerana telur mempunyai kandungan sulfur yang tinggi, dan pelbagai vitamin dan mineral. Orang-orang yang makan telur secara teratur maka ia akan tumbuh rambut lebih cepat.

Telur adalah makanan yang sihat yang baik digunakan oleh sesiapa sahaja, tetapi semua masih ada had. Telur-telur akan menjadi sangat bermanfaat untuk kesihatan jika kita bijak dalam mengambil dan tidak berlebihan.

No comments