Cari obat supplement disini

Peringatan: Tanda-tanda Terlalu Banyak Kandugan Potasium Dalam Tubuh Kita



Kalium adalah mineral penting yang menyokong fungsi jantung, saraf, otot, sistem pencernaan dan buah pinggang yang betul. Kalium yang berlebihan dalam darah anda boleh berlaku apabila anda berlebihan pada suplemen kalium atau apabila buah pinggang anda gagal membuang sisa dari badan anda dengan betul. Hyperkalemia, atau paras kalium yang tinggi, adalah keadaan berbahaya yang menjejaskan beberapa organ di dalam badan.

Gastrointestinal

Gangguan gastrousus biasanya merupakan tanda awal kalium yang berlebihan dalam badan. Anda mungkin dapat melihat masalah perut ketika kadar kalium dalam darah anda mulai meningkat atau ketika paras kalium darah anda menjadi semakin tinggi. Anda boleh mengalami loya dan muntah yang kerap. Jika anda mengambil suplemen kalium, hubungi doktor anda jika anda melihat tanda-tanda ini.

Jantung

Mempunyai tahap kalium lebih besar daripada 7.0 mmol / L adalah berbahaya dan boleh menyebabkan masalah jantung seperti aritmia, atau irama jantung yang tidak normal, dan penangkapan jantung, menurut MayoClinic.com. Tahap kalium biasa adalah 3.6 hingga 5.2 mmol / L. Jika anda sihat, tubuh anda akan dapat mengekalkan paras kalium dalam julat normal ini. Kerana potasium mengawal fungsi otot jantung anda, paras yang tinggi boleh mengganggu isyarat di otot jantung, menyebabkan arrhythmia dan akhirnya menahan jantung. Sekiranya anda mengalami tanda-tanda penahanan jantung seperti sakit dada, pening kepala dan kadar jantung yang tidak teratur semasa anda mengambil makanan tambahan kalium, anda perlu pergi ke bilik kecemasan. Anda mungkin memerlukan rawatan segera untuk rawatan dan pemantauan jantung.

Pernafasan dan Neurologi

Terlalu banyak kalium dalam darah juga boleh menyebabkan masalah saraf dan otot yang mengakibatkan kesukaran bernafas, kelemahan, kesemutan, kebas dan lumpuh, menurut Pusat Perubatan Universiti Maryland. Jika anda mengalami gejala ini semasa terapi kalium, anda perlu diperiksa oleh doktor dengan segera. Hiperkalemia yang teruk boleh menyebabkan anda berhenti bernafas. Doktor anda kemungkinan besar akan mengakui anda ke hospital dan meletakkan anda di respirator, yang merupakan mesin yang akan membantu anda bernafas, sehingga keadaan anda stabil.


Rawatan

Rawatan hiperkalemia melibatkan kedua-dua pentadbiran ubat untuk mengeluarkan lebihan kalium dari badan dan penstabilan organ-organ badan yang terjejas. Ejen diuretik dan mengikat membantu mengeluarkan kalium dari badan melalui urin dan najis. Pastikan untuk mengikuti arahan pelepasan untuk mencegah hiperkalemia berulang jika suplemen kalium anda berterusan selepas anda meninggalkan hospital. Elakkan makan makanan kaya kalium sambil mengambil makanan tambahan kalium, dan meningkatkan pengambilan air anda. Contoh makanan kaya kalium termasuk pisang, jus oren, prun, kismis dan aprikot kering.


No comments