Cari obat supplement disini

Apa itu Hipertensi?


 

Apa itu Hipertensi?

Hipertensi, atau tekanan darah tinggi, adalah keadaan biasa. Semakin tua anda, semakin besar kemungkinan anda mendapatkannya. Tekanan darah adalah kekuatan tekanan darah ke dinding arteri anda. Apabila terlalu tinggi, hati anda harus bekerja lebih keras. Ini boleh menyebabkan kerosakan serius pada arteri anda. Lama kelamaan, tekanan darah tinggi yang tidak terkawal membuat anda lebih cenderung mendapat penyakit jantung, strok, dan penyakit buah pinggang.


Gejala Hipertensi

Tekanan darah tinggi sering disebut pembunuh senyap kerana tidak selalu mempunyai gejala luar. Ini bermakna anda boleh memilikinya selama bertahun-tahun dan tidak tahu. Ia boleh merosakkan jantung, paru-paru, saluran darah, otak, dan ginjal secara senyap-senyap jika tidak dirawat. Ini adalah penyebab utama strok dan serangan jantung di A.S.


Apa maksud Nombor?

Bacaan tekanan darah normal akan turun di bawah 120/80. Hasil yang lebih tinggi dari masa ke masa dapat menunjukkan hipertensi. Nombor teratas (sistolik) menunjukkan tekanan ketika jantung anda berdegup. Bilangan yang lebih rendah (diastolik) mengukur tekanan pada waktu rehat antara degupan jantung, ketika jantung anda dipenuhi dengan darah.


Tekanan Darah Tinggi: Tanda Amaran

Tekanan darah meningkat secara konsisten tepat di atas paras normal - di mana sahaja antara 120 hingga 129 untuk tekanan sistolik dan kurang dari 80 untuk tekanan diastolik. Orang dalam lingkungan ini lebih cenderung mendapat penyakit jantung daripada mereka yang mempunyai bacaan yang lebih rendah. Doktor anda mungkin mencadangkan perubahan gaya hidup untuk membantu menurunkan nombor anda.


Zon Bahaya Hipertensi

Anda mempunyai tekanan darah tinggi tahap 1 jika bacaan sistolik anda antara 130 dan 139 atau diastolik anda antara 80 dan 89. Bacaan sistolik 140 atau lebih tinggi atau diastolik 90 atau lebih tinggi adalah hipertensi tahap 2. Anda mungkin tidak mengalami simptom. Sekiranya sistolik anda melebihi 180 atau diastolik anda melebihi 120, anda mungkin mengalami krisis hipertensi, yang boleh menyebabkan strok, serangan jantung, atau kerosakan buah pinggang. Rehat selama beberapa minit dan ambil tekanan darah anda semula. Sekiranya masih tinggi, hubungi 911. Gejala termasuk sakit kepala, kegelisahan, dan mimisan yang teruk. Anda mungkin merasa sesak nafas atau pingsan.


Siapa yang Mendapat Tekanan Darah Tinggi?

Sehingga usia 45 tahun, lelaki lebih cenderung mempunyai tekanan darah tinggi daripada wanita. Perkara semakin meningkat seiring bertambahnya usia, dan pada usia 65 perkara lebih biasa pada wanita. Anda lebih cenderung mendapatkannya jika ahli keluarga terdekat memilikinya. Ia juga meluas di kalangan penghidap diabetes. Tetapi dalam kebanyakan kes, penyebabnya tidak diketahui. Kadang-kadang, penyakit kelenjar ginjal atau adrenal boleh menyebabkannya.


Katakan Tidak kepada Natrium

Atau sekurang-kurangnya menonton berapa banyak yang anda dapat. Garam penyusun garam ini menyebabkan badan anda menyimpan cecair. Itu memberi beban yang lebih besar pada jantung anda dan meningkatkan tekanan darah anda. Matlamat kurang daripada 2.500 miligram natrium sehari. Anda perlu memeriksa label dan menu pemakanan dengan teliti. Makanan yang diproses merangkumi sebahagian besar pengambilan natrium kita. Sup kalengan dan daging makan tengah hari adalah suspek utama.


Dapatkan Tekanan Darah

Ia boleh membuat tekanan darah anda melonjak, tetapi tidak ada tekanan bukti yang menjadikannya tinggi dalam jangka masa panjang. Untuk menguruskannya, jauhi perkara yang tidak sihat seperti diet yang buruk, penggunaan alkohol, dan merokok. Semua berkaitan dengan tekanan darah tinggi dan penyakit jantung.


Jatuhkan Berat dadan Anda

Mereka memberi tekanan pada jantung anda dan meningkatkan kemungkinan anda mengalami tekanan darah tinggi. Itulah sebabnya diet yang dirancang untuk menurunkan tekanan darah juga bertujuan untuk mengawal kalori. Anda akan memotong makanan berlemak dan gula tambahan, sambil menambahkan buah-buahan, sayur-sayuran, protein tanpa lemak, dan serat. Bahkan penurunan berat badan 10 paun boleh membuat perbezaan.


Kafein OK

Ia boleh membuat anda gelisah, jadi adakah kafein juga meningkatkan tekanan darah anda? Mungkin untuk sementara waktu, tetapi tidak ada kaitan antara kafein dan hipertensi. Anda boleh minum satu atau dua cawan kopi dengan selamat sehari.


Ibu Mengandung Boleh Mendapatkannya

Hipertensi kehamilan boleh mempengaruhi wanita yang tidak pernah mengalami tekanan darah tinggi sebelumnya. Ia biasanya berlaku pada separuh kedua kehamilan. Tanpa rawatan, ia boleh menyebabkan keadaan serius yang disebut preeklampsia. Ini mengehadkan aliran darah dan oksigen ke bayi anda dan boleh mempengaruhi buah pinggang dan otak anda. Selepas bersalin, tekanan darah anda akan kembali ke tahap normal, tetapi keadaan ini mungkin berterusan selama beberapa minggu.


Ubat Mungkin Membawa

Ubat selesema dan selesema dengan dekongestan adalah salah satu daripada beberapa kelas ubat yang dapat meningkatkan tekanan darah. Yang lain termasuk ubat penghilang rasa sakit NSAID, steroid, pil diet, pil kawalan kelahiran, dan beberapa antidepresan. Sekiranya anda mempunyai tekanan darah tinggi, tanyakan kepada doktor anda jika ada ubat atau suplemen yang anda ambil boleh mempengaruhi bacaan anda.


Tekanan Anda Boleh Menyebabkannya

Anda mungkin mempunyai bacaan yang tinggi hanya di pejabat doktor. Ini mungkin disebabkan oleh saraf. Anda mungkin hanya mempunyai satu sekali-sekala. Ini bererti kemungkinan anda akan mendapat tekanan darah tinggi di kemudian hari. Untuk bacaan yang lebih tepat, ambil tekanan darah anda di rumah, buat keputusan, dan kongsikan kepada doktor anda. Bawa monitor rumah anda supaya doktor dapat memeriksa alat dan teknik anda.



No comments