Cari obat supplement disini

Mengenai Vitamin

 



E-mel halaman ini kepada rakan anda atau kongsi di Facebook Twitter Pinterest

Mengenai Vitamin adalah sekumpulan bahan yang diperlukan untuk fungsi, pertumbuhan, dan perkembangan sel yang normal.


Terdapat 13 vitamin penting. Ini bermaksud bahawa vitamin ini diperlukan agar badan dapat berfungsi dengan baik. Mereka adalah:


Vitamin A

Vitamin C

Vitamin D

Vitamin E

Vitamin K

Vitamin B1 (tiamin)

Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B3 (niasin)

Asid pantotenik (B5)

Biotin (B7)

Vitamin B6

Vitamin B12 (cyanocobalamin)

Folat (asid folik dan B9)

Vitamin dikumpulkan dalam dua kategori:


Vitamin larut lemak disimpan dalam tisu lemak badan. Empat vitamin larut lemak adalah vitamin A, D, E, dan K. Vitamin ini diserap lebih mudah oleh tubuh dengan adanya lemak makanan.

Terdapat sembilan vitamin larut air. Mereka tidak disimpan di dalam badan. Sebarang sisa vitamin larut air meninggalkan badan melalui air kencing. Walaupun, tubuh menyimpan sejumlah kecil vitamin ini, mereka harus diminum secara berkala untuk mencegah kekurangan tubuh. Vitamin B12 adalah satu-satunya vitamin larut air yang dapat disimpan di hati selama bertahun-tahun.

Beberapa "faktor seperti vitamin" juga diperlukan oleh tubuh seperti:


Kolin

Karnitin

Fungsi

Setiap vitamin yang disenaraikan di bawah mempunyai tugas penting dalam tubuh. Kekurangan vitamin berlaku apabila anda tidak mendapat cukup vitamin tertentu. Kekurangan vitamin boleh menyebabkan masalah kesihatan.


Tidak cukup makan buah-buahan, sayur-sayuran, kacang, lentil, biji-bijian dan makanan tenusu diperkaya boleh meningkatkan risiko anda untuk masalah kesihatan, termasuk penyakit jantung, barah, dan kesihatan tulang yang lemah (osteoporosis).


Vitamin A membantu membentuk dan mengekalkan kesihatan gigi, tulang, tisu lembut, membran mukus, dan kulit.

Vitamin B6 juga disebut pyridoxine. Vitamin B6 membantu membentuk sel darah merah dan mengekalkan fungsi otak. Vitamin ini juga memainkan peranan penting dalam protein yang merupakan sebahagian daripada banyak reaksi kimia di dalam badan. Semakin banyak protein yang anda makan, semakin banyak pyridoxine yang diperlukan oleh badan anda.

Vitamin B12, seperti vitamin B lain, penting untuk metabolisme. Ia juga membantu membentuk sel darah merah dan mengekalkan sistem saraf pusat.

Vitamin C, juga disebut asam askorbat, adalah antioksidan yang mendorong gigi dan gusi yang sihat. Ia membantu badan menyerap zat besi dan mengekalkan tisu yang sihat. Ia juga penting untuk penyembuhan luka.

Vitamin D juga dikenal sebagai "vitamin sinar matahari," kerana ia dibuat oleh tubuh setelah berada di bawah sinar matahari. Sepuluh hingga 15 minit cahaya matahari 3 kali seminggu sudah cukup untuk menghasilkan keperluan vitamin D tubuh bagi kebanyakan orang di kebanyakan garis lintang. Orang yang tidak tinggal di tempat yang cerah mungkin tidak menghasilkan cukup vitamin D. Sangat sukar untuk mendapatkan cukup vitamin D dari sumber makanan sahaja. Vitamin D membantu badan menyerap kalsium. Anda memerlukan kalsium untuk perkembangan dan pemeliharaan gigi dan tulang yang sihat. Ia juga membantu mengekalkan kadar kalsium dan fosforus dalam darah.

Vitamin E adalah antioksidan yang juga dikenal sebagai tokoferol. Ia membantu tubuh membentuk sel darah merah dan menggunakan vitamin K.

Vitamin K diperlukan kerana tanpanya, darah tidak akan bersatu (membeku). Beberapa kajian menunjukkan bahawa ia penting untuk kesihatan tulang.

Biotin sangat penting untuk metabolisme protein dan karbohidrat, dan dalam penghasilan hormon dan kolesterol.

Niacin adalah vitamin B yang membantu mengekalkan kulit dan saraf yang sihat. Ia juga mempunyai kesan penurunan kolesterol pada dos yang lebih tinggi.

Folat berfungsi dengan vitamin B12 untuk membantu membentuk sel darah merah. Ia diperlukan untuk penghasilan DNA, yang mengawal pertumbuhan tisu dan fungsi sel. Mana-mana wanita yang mengandung mesti mendapat cukup folat. Tahap folat yang rendah dikaitkan dengan kecacatan kelahiran seperti spina bifida. Banyak makanan kini diperkaya dengan asid folik.

Asid pantotenik sangat penting untuk metabolisme makanan. Ia juga berperanan dalam penghasilan hormon dan kolesterol.

Riboflavin (vitamin B2) berfungsi dengan vitamin B yang lain. Penting untuk pertumbuhan badan dan penghasilan sel darah merah.

Tiamin (vitamin B1) membantu sel-sel badan mengubah karbohidrat menjadi tenaga. Mendapatkan karbohidrat yang mencukupi sangat penting semasa mengandung dan menyusu. Ia juga penting untuk fungsi jantung dan sel saraf yang sihat.

Kolin membantu dalam fungsi normal otak dan sistem saraf. Kekurangan kolin boleh menyebabkan pembengkakan pada hati.

Carnitine membantu tubuh mengubah asid lemak menjadi tenaga.

No comments