Cari obat supplement disini

Dalam peringkat umur 60 apa yang anda harus tahu

 



*KENAPA KEKELIRUAN MENTAL SELEPAS 60???

BAGI YANG BERUSIA 60an...BACA DAN FAHAMI ARTIKEL INI..........

Punca: KEKELIRUAN MENTAL PADA UMUR KETIGA

Oleh: Arnaldo Liechtenstein, doktor.


Setiap kali saya mengajar perubatan klinikal kepada pelajar pada tahun keempat perubatan, saya mengemukakan soalan berikut:


Apakah penyebab kekeliruan mental pada orang tua?


Beberapa menawarkan: "Tumor di kepala".

Saya menjawab: Tidak!


Yang lain mencadangkan: "Gejala awal Alzheimer".

Saya menjawab lagi: Tidak!


Dengan setiap penolakan jawapan mereka, jawapan mereka menjadi kering.


Dan mereka lebih terbuka ketika saya menyenaraikan tiga sebab yang paling biasa:


- diabetes yang tidak terkawal;

- jangkitan kencing;

- penyahhidratan


Ia mungkin terdengar seperti jenaka, tetapi tidak. Orang yang berusia lebih dari 60 tahun terus berhenti merasa dahaga dan akibatnya berhenti minum cecair.


Apabila tidak ada orang yang mengingatkan mereka untuk minum cairan, mereka cepat kering. Dehidrasi teruk dan mempengaruhi seluruh badan. Ia boleh menyebabkan kekeliruan mental yang tiba-tiba, penurunan tekanan darah, peningkatan jantung berdebar, angina (sakit dada), koma dan juga kematian.


Kebiasaan lupa minum cecair ini bermula pada usia 60 tahun, ketika kita mempunyai lebih dari 50% air yang seharusnya ada di dalam badan kita. Orang yang berusia lebih dari 60 tahun mempunyai simpanan air yang lebih rendah.  Ini adalah sebahagian daripada proses penuaan semula jadi.


Tetapi ada lebih banyak komplikasi.  Walau pun mereka mengalami dehidrasi, mereka tidak merasa seperti minum air, kerana mekanisme keseimbangan dalaman mereka tidak berfungsi dengan baik.


Kesimpulan:

Orang yang berumur lebih dari 60 tahun mengalami dehidrasi dengan mudah, bukan hanya kerana mereka mempunyai bekalan air yang lebih kecil, tetapi juga kerana mereka tidak merasakan kekurangan air di dalam badan.


Walau pun orang berusia lebih dari 60 tahun kelihatan sihat, prestasi tindak balas dan fungsi kimia dapat merosakkan seluruh tubuh mereka.


Oleh itu, terdapat dua makluman:

1) Biasakan minum cecair.

Cecair termasuk air, jus, teh, air kelapa, susu, sup, dan buah-buahan yang kaya dengan air, seperti tembikai, tembikai susu, pic dan nanas; oren dan jeruk juga berfungsi.


Yang penting ialah, setiap dua jam, anda mesti minum sedikit cecair.  Ingat ini!


2) Makluman untuk ahli keluarga: sentiasa memberikan cecair kepada orang yang berumur lebih dari 60 tahun. Pada masa yang sama, amati mereka.


Sekiranya anda menyedari bahawa mereka menolak cecair dan, dari hari ke hari keesokan harinya, mereka mudah tersinggung, sesak nafas atau kurang perhatian, ini pasti merupakan gejala dehidrasi berulang.


Arnaldo Liechtenstein (46), doktor, adalah seorang doktor umum di Hospital das Clínicas dan seorang profesor kolaborasi di Jabatan Perubatan Klinikal di Fakulti Perubatan Universiti São Paulo (USP).


Adakah anda suka?


Jadi sebarkan!  JANGAN LUPA UNTUK MELAKUKANNYA SEKARANG!


Rakan dan keluarga anda perlu tahu sendiri dan menolong anda untuk menjadi lebih sihat dan bahagia.


Senang dikongsi!  Untuk orang yang berumur lebih dari 60...


.

No comments